Aarhus Kommune vil dele og købe genbrugsmøbler: "Mange kan nemt gøre det samme"

Som første offentlige arbejdsplads indfører Aarhus Kommune e-handel på genbrugsmøbler – både egne og leverandørers. Få projektleder Heidi Illum Vendlers tre gode råd.

Billede: Aarhus Kommune indfører som den første offentlige arbejdsplads e-handel på genbrugsmøbler.

Det skal være nemt at dele og købe genbrugsmøbler.

Derfor indfører Aarhus Kommune som den første offentlige arbejdsplads nu e-handel på genbrugsmøbler – både egne og leverandørers.

Tiltaget er en del af kommunens nye bæredygtige møbelstrategi, forklarer projektleder i Aarhus Kommune Heidi Illum Vendler:

Kan bestille elektronisk

"Vi har en overordnet målsætning i Aarhus Kommune om at være CO2-neutrale i 2030. Det bliver vi selvfølgelig ikke ved alene at købe bæredygtigt ind på møbelområdet – men mange bække små gør en stor å. Det er en af de måder, vi kan understøtte det på," siger hun.

Med den nye løsning kan Aarhus Kommunes afdelinger og institutioner elektronisk bestille genbrugsmøbler til for eksempel kontorer, kantiner og undervisningslokaler – eller opslagstavler og whiteboards – gennem e-handelssystemet TrueTrade.

Det gælder både kommunens egne overskudsmøbler og genbrugsmøbler fra foreløbig to private møbelleverandører.

Genbrug bare løsningen

Andre kommuner kan sagtens genbruge genbrugsmøbel-konceptet, forklarer Heidi Illum Vendler:

"Det er langt fra kun Aarhus Kommune, der kan gøre det her. Alle kommuner, der bruger TrueTrade som indkøbssystem – og det er mange – har nøjagtig de samme muligheder. Ellers må man undersøge mulighederne i det indkøbssystem, man anvender," siger hun.

Hun forklarer, at arbejdet med kommunens nye bæredygtige møbelstrategi gik i gang i maj sidste år:

"Og allerede fra begyndelsen begyndte vi at tænke i konkrete løsninger. Jeg har, sammen med udbudskonsulenten og contract manageren, interviewet nøglepersoner i de forskellige magistratsafdelinger og været i dialog med arbejdsmiljørepræsentanter og møbelleverandører. Alt er skabt i tæt samarbejde," siger Heidi Illum Vendler.

Genbrugsmøbler i Aarhus Kommune

Billede: Ifølge den nye bæredygtige møbelstrategi skal møbelvalg ske ud fra et samlet hensyn til arbejdsmiljø, funktion, æstetik såvel som miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed.

Social bæredygtighed

Aarhus Kommune køber årligt møbler for 40-45 mio. kroner.

Ifølge den nye bæredygtige møbelstrategi skal møbelvalg ske ud fra et samlet hensyn til arbejdsmiljø, funktion, æstetik såvel som miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed.

Læs hele den møbelstrategi (eksternt link) >

Aarhus Kommune arbejder lige nu på at arbejde den sociale bæredygtighed ind i projektet, siger Heidi Illum Vendler:

"Jeg har flere gange inviteret til speed dating-arrangementer mellem socialøkonomiske virksomheder og møbelleverandører – men har desværre måttet udskyde på grund af corona. Vi prøver at lave et samarbejde, hvor socialøkonomiske virksomheder eller borgere på kanten af arbejdsmarkedet kan hjælpe med at friske møblerne op, reparere dem eller på anden vis hjælpe i forhold til overskudsmøbler," forklarer hun.

Ikke en økonomisk øvelse

Selvom der er penge at spare ved at købe og dele genbrugsmøbler, er det ikke en økonomisk spareøvelse, understreger Heidi Illum Vendler:

"De penge, vi sparer ved at købe genbrugsmøbler eller dele vores genbrugsmøbler med hinanden, vil vi bruge til at købe møbler ind af en højere kvalitet, som holder længere – og derfor er mere bæredygtige. På den måde er det status quo med det beløb, vi kommer til at bruge på møbler," siger hun.

Andre kommuner og regioner har allerede kontaktet Heidi Illum Vendler for at høre mere om løsningen. Her er hendes tre råd til genbrugere:

1. Undersøg og udnyt mulighederne i det eksisterende

"Længe var jeg overbevist om, at vi blev nødt til at udvikle en ny IT-løsning. Vi fik at vide, at vores eksisterende system først kunne håndtere det om nogle år. Det ville vi ikke vente på. Men en dag fik jeg talt med en kollega, som havde været involveret i et element i TrueTrade, som faktisk kunne det, vi efterlyste. Og som er meget nemt at bruge. Da vi fandt ud af det, kunne vi komme i gang med det samme. Derfor: Vær vedholdende, forhindringer skal udfordres, og find frem til de rigtige mennesker, som  kan se muligheder."

2. Kommuniker og vær opsøgende 

"Vi er en magistratstyret kommune, hvor hver afdeling kører meget selvstændigt. Der ligger et arbejde i at få de decentrale med. Man bliver nødt til at være opsøgende og få fat i både beslutningstagere og det servicepersonale, som  håndterer overskudsmøbler. De skal være med på ideen om, at møblerne skal deles gratis på tværs af kommunen og bruge energi på at lægge dem ind i systemet. Det kræver også en del kommunikation at  skabe en adfærdsændring til, at vi deler overskudsmøbler på tværs mellem afdelinger og institutioner, og at vi også køber brugte møbler hos leverandørerne."

3. Gå i tidlig dialog med leverandørerne

"Derer  stor værdi i at gå tidligt i dialog med leverandørerne. De værdsætter at blive inddraget i og vil gerne give input til udformningen af nye aftaler. Tidlig og løbende dialog kan stærkt anbefales. Der er leverandører, som opkøber gode brugte møbler fra store private og offentlige arbejdspladser for så at indrette dem med nye. Hidtil har der ikke været kutyme for at indgå aftaler om salg af genbrugsmøbler til det offentlige – men leverandørerne kan og vil gerne. Så det er bare at begynde – det gavner miljøet, giver spændende indretning og giver økonomi til at købe kvalitetsmøbler, som holder længere, når vi skal købe nyt."