Er 3D-printeren fremtidens blå mænd?

Test- og Udviklingscenter for Velfærdsteknologi hjælper Viborg Kommune og Hospitalsenhed Midt med at udvikle, teste og afprøve teknologier. De tre ansatte 3D-printer også selv løsninger.

Jesper Heltzen, Anne M. Schlünsen og Peter Astrup, de tre ansatte i Test- og Udviklingscenter for Velfærdsteknologi i Viborg.

Billede: Anne M. Schlünsen, Jesper Heltzen og Peter Astrup – de tre ansatte i Test- og Udviklingscenter for Velfærdsteknologi.

En djøffer, en ingeniør og en ergoterapeut.

Sådan er holdet bag Test- og Udviklingscenter for Velfærdsteknologi (TUCV) i Viborg.

Det lille center har eksisteret i tre år og hjælper med at udvikle, teste og afprøve teknologier, ideer og forretningsmodeller.

På kanten af kommune og hospital

Centeret er ejet og samfinansieret af Viborg Kommune og Hospitalsenheden Midt i Region Midtjylland – og ligger på kanten af kommune og hospital.

"Det giver nogle friheder og muligheder. Og det gør en forskel – blandt andet i måden, vi kan tilgå virksomhederne. Vi kan gøre nogle ting, som de hver især ikke kan. På den måde er vores center ret unikt," siger Peter Astrup.

Opgaven er ret simpel, forklarer han: Find behov og skab løsninger i kommunen og hospitalsenheden og spred dem ud. Skab allerhelst løsninger, der kan gå på tværs.

Parring mellem offentlig og privat

Mantraet er kun at arbejde med løsninger, der giver den størst mulige værdi for brugerne – klinikken, borgerne, virksomhederne.

Det gør centeret blandt andet ved at arrangere 'springboards', hvor private virksomheder bliver parret med fagpersoner fra kommunen eller hospitalerne. Her får virksomhederne mulighed for at blive udfordret og komme 360 grader rundt om deres løsning.

Læs også: Ny teknologi? Her er 3 vigtige huskeregler

Senest har TUCV blandt andet afholdt et springboard med en lille lokal virksomhed, som har udviklet en løsning, der kan aflaste tryksår blandt kørestolsbrugere.

Virtual Reality og intelligente robotter

"Vi inviterer virksomheder, som har klart definerede ideer eller prototyper, ind – og så har vi fagfolk fra hospital og kommune til at give dem udfordring og sparring. De rigtige fagfolk: Hvis løsningen handler om tryksår, skal vi have tryksårssygeplejerskerne med ind. Det handler om at trykprøve konceptet," siger Peter Astrup.

Den konkrete virksomhed betaler for at få TUCV til at samle de rigtige klinikere, forklarer han. Hvis der er potentiale nok, kan kommunen efterfølgende stille sig til rådighed for et mere struktureret udviklingsforløb. Og så kan det blive til en egentlig løsning.

Test- og udviklingscenteret har også lavet udviklingsforløb for eksempelvis brug af virtual reality på fødeafdelingen, en ny type blodsukker-måling, intelligente robotter til demente og en fysisk avatar, der fungerer som en stedfortræder for børn, der ikke kan komme i skole.

Lader sig ikke forblænde

Alt handler om at skabe værdi for brugeren, forklarer Peter Astrup. Derfor bruger centerets ansatte ganske meget tid sammen med virksomhederne.

"Vi prøver at finde ud af, om der er potentiale for at udvikle en løsning, der giver mening. Vi sender også folk væk og siger 'tak for denne gang'. Hvis ikke jeg kan finde det fornødne engagement i kommunen eller på hospitalet, kan jeg ikke gøre mere. Jeg er ret kritisk. For hvis jeg begynder at spilde folks tid, så gider de ikke stille op," siger centerlederen og fortsætter:

"Vi lader os ikke forblænde af, at det er en sympatisk eller fed løsning. Vi spørger hele tiden: Hvordan har du tænkt dig at tjene penge på det der, og hvordan passer den løsning der egentlig ind i eksisterende arbejdsgange, og hvad er det for en værdi, du har tænkt dig at tilføre?"

Tal og fakta fra Innovationsbarometeret: Brug ny teknologi

3D-printede kroge og fingerbøl

Selv kalder han test- og udviklingscenteret for både matchmakere, brobyggere, udviklere, konsulenter og producenter. Sidstnævnte kommer til udtryk i centerets brug af 3D-print:

Gennem to år har centeret fået finansiering til at have en fuldtidsansat dedikeret til udelukkende at arbejde med at producere 3D-printede løsninger til hospitaler og kommune.

Den intelligente robot LOVOT

Billede: Sammen med Aalborg Universitet, Viborg, Skive og Aalborg Kommuner tester TUCV den intelligente robot LOVOT på demensplejehjem for at teste, om de kan skabe et bedre liv for demente.

Projektet har ført til flere interessante løsninger. Blandt andet en holder til et særligt joystick, som kirurger bruger under operation, og som forbedrer ergonomien markant; en særlig krog til omklædningsrum, og fingerbøl til jordmødre, der skal suturere (sy) efter en fødsel.

Går efter lavthængende frugter

"Det er free of charge for kommunen og hospitalerne at være med. Vi er simpelthen rundt at spørge: Har I hørt om 3D-print? Og så er det de helt lavthængende frugter, vi går efter," forklarer Peter Astrup.

"Det kan være, at nogen har brug for en krog, der kan noget specielt. Så spørger vi: 'Har du været i Silvan?'. Hvis de har det, og de ikke kan finde den rigtige krog, siger vi: 'Okay fint, så sætter vi os ned og designer en krog til dig, du kan bruge – og så får du den'," fortsætter han.

Nogle hospitaler bruger i forvejen 3D-print til fysisk at visualisere knogler og hofter til kirurgen før operation. Test- og udviklingscenteret i Viborg fokuserer udelukkende på "dimser, der skal produceres mange af", understreger Peter Astrup:

En moderne blå mand

"Vi fokuserer simpelthen på det industrielle. Og det er imponerende, hvor mange små dimser der er behov for rundt omkring i sundhedsvæsenet, som bare gør livet nemmere," siger Peter Astrup.

For eksempel en dims, sygeplejersken kan hænge på sengen, så fjernbetjeningen til sengen ikke rutsjer bagud. Fælles for de mange andre dimser er, at de ikke findes på markedet i forvejen.

"Der var engang en masse blå mænd nede i kælderen på et hospital, som man kunne spørge: 'Kan I ikke snitte den her i træ eller bøje den i jern til mig'. De findes ikke så meget længere, men nu kan man faktisk printe den i plast. Derfor siger jeg nogle gange, at Jesper – som laver vores 3D-print – er en af de moderne blå mænd," siger Peter Astrup.

"Jeg siger nogle gange, at Jesper – som laver vores 3D-print – er en af de moderne blå mænd."

Peter Astrup, centerleder i Test- og Udviklingscenter for Velfærdsteknologi.

Har altid noget med i tasken

Peter Astrup forklarer, at test- og udviklingscenteret som udgangspunkt er forretningsorienteret. Det har en basisbevilling, men centeret skal også selv ud at skaffe indtægter. Derfor sælger de rettighederne, hvis det design viser sig at have særligt potentiale. Andre gange deler centeret blueprints, så andre kan printe det samme.

Ressourcerne er langt fra uendelige i et center med tre ansatte. Men efterhånden ved flere og flere i kommunen og på hospitalerne, hvem Test- og Udviklingscenter for Velfærdsteknologi er, forklarer Peter Astrup:

"Det tager lang tid, når man er tre mennesker i et system med 5.500 ansatte på et hospital. Men vores strategi har fra starten været aldrig nogensinde at komme uden at have noget med i tasken. Vi har ikke været ude at holde workshops, hvor vi skal være kreative, og så finder vi ud af, hvad vi skal gøre ved det. Det har altid været et spørgsmål om, at nu har jeg den her dims, og vi har noget konkret at tale om – eller I har det her problem, lad os prøve at arbejde med det," siger centerlederen.

Tre gode råd

Her kommer Peter Astrups tre gode råd til at arbejde med velfærdsteknologi:

1. Et råd til dig som virksomhed:

"Mange har fokus på behovsdrevne innovationer. Din idé skal dog ikke bare ramme et behov for den enkelte patient/borger. Tænk over, at løsningen også skal passe ind i arbejdsgange, it-systemer – og i alle de andre løsninger, der allerede er. Når man dykker ned i behov og målgruppe, bliver mange virksomheder overraskede over, hvor smal deres målgruppe i virkeligheden er. Det kan ødelægge din forretningsmodel. Men det kan også skærpe din løsning og dit indsalg."

2. Et råd til dig som offentlig partner:

"Det kan forekomme overraskende, men en god idé eller en halvfærdig prototype er sjældent nok til, at virksomheder vil 'samle den op'. Det er ekstremt dyrt og komplekst at udvikle, producere, markedsføre og sælge nye løsninger til sundhedsvæsenet. Og husk på: Når der står en med 'en god idé' – så er der ofte lagt blod, sved og mange penge i løsningen. Udvis respekt og giv dem ærlig men konstruktiv feedback."

3. Et råd til dig som myndighed:

"Hvis du vil etablere innovationsenheder, så vær ydmyg! Det er 'nemt' at skabe infrastruktur, innovationsmodeller og -strategier. Og de er nødvendige. Men du bliver nødt til at have noget at putte i dem først: Konkrete samarbejder og løsninger, der giver mening for de implicerede. Så kan det godt være, at det ikke er verdensomvæltende innovationer – men mindre kan faktisk også gøre det."

Vil du vide mere?

Kontakt centerleder Peter Astrup på mail [email protected] eller telefon 21 35 87 84.