Bæredygtig genbrugsasfalt baner vejen frem

Asfaltmaskiner på Rennebjergvej i Skælskør

Målgruppe: Medarbejdere og ledere i kommunale vej- og parkafdelinger

Det er ekstremt ressourcekrævende at reparere og vedligeholde veje. Banebrydende ny teknologi gør det muligt at genbruge gammel asfalt 100 procent, så det bliver både grønnere, hurtigere og billigere at renovere nedslidte veje. Metoden kan reducere CO2-udledningen ved reparation af veje markant, og vejarbejdet tager derudover væsentligt kortere tid end ved traditionelle metoder.

Produktion af asfalt kræver et stort forbrug af råstoffer. Ved at genbruge vejmaterialerne på stedet, kan man undgå at bruge råmaterialer fra grusgrave i Danmark. Desuden undgås tung transport af gammel og ny asfalt. Vejdirektoratet og en række kommuner, heriblandt Silkeborg og Faaborg- Midtfyn kommuner, har derfor efterspurgt mere bæredygtige løsninger, hvor det er muligt at genbruge gammel asfalt.

En banebrydende ny teknologi – introduceret af anlægsvirksomheden Arkil – gør det muligt at genbruge gammel asfalt 100 pct., så det bliver hurtigere og billigere at renovere nedslidte veje. Metoden hedder Bitumen Stabiliseret Materiale (BSM), og har knust genbrugsasfalt som grundbestanddel. Det hele foregår i en og samme proces med én maskine. Maskinen fræser den gamle asfalt af, blander den med cement og skumbitumen og lægger den nye asfalt med det samme. Beregninger viser, at man kan reducere CO2-udledningen ved reparation af veje med mere end 90 pct., da der genanvendes materiale og samtidig undgå transport fra asfaltværkerne. Sammen med entreprenørvirksomheden Arkil har Vejdirektoratet og kommunerne udrullet teknologien og indsamlet data, så det bliver muligt at tilpasse vejreglerne med præcise kvalitetskrav. Et tæt samarbejde mellem forskellige private og offentlige aktører har på den måde skabt rammerne for, at der blev plads til at tænke nyt og bæredygtigt på området. Faaborg-Midtfyn Kommune har anvendt teknologien siden 2019. Siden da er tre veje yderligere blevet renoveret med BSM-metoden. Brugen af 100 pct. genbrugsasfalt udrulles i disse år på de danske veje via et tæt samarbejde mellem kommuner, anlægsvirksomheder og Vejdirektoratet. Vurderingen er, at kommunerne i gennemsnit kan spare mellem 20 og 40 pct. af deres anlægsudgifter på området ved at drage fordel af genbrugsasfalten. Det hænger bl.a. sammen med, at mange kommuner i forvejen har en stor mængde gammelt asfaltmateriale til rådighed, som let kan anvendes i BSM-processen.

Hvis du gerne vil vide mere om løsningen, så kontakt:

Søren Andersen, områdechef, Vejdirektoratet, T: 22 94 19 68
Charlotte Nyeng, salgschef, Arkil, 21 72 90 36

Foto: Arkil A/S