Bookingfunktion hjælper elbilister på vej

Elbil

Målgruppe: Bilister med elbil

En af barriererne for at købe en elbil er manglende sikkerhed for adgang til ladestandere. I OPI-projektet "Book en ladestander" blev der udviklet en app-baseret bookingfunktion, som blev afprøvet af bilister på 4 ladestationer med forskellige målgrupper. Projektet har givet aktørerne indsigt i, hvilken infrastruktur en fleksibel løsning kræver, og hvad der skal til for at udnytte kapaciteten på ladestandere. Løsningen er efter test gjort permanent på 2 ladestationer.

Elbiler spiller en afgørende rolle i fremtidens grønne transport. Men før elbilernes fulde potentiale kan indfries, skal der skabes den nødvendige ladeinfrastruktur, så elbiler nemt kan komme fra A til B – også over længere distancer. Det kan imidlertid være svært som elbilist at planlægge sin rute i forhold til, hvornår man har adgang til en ladestander, da det ikke er muligt at booke tid på ladestationerne.

Projektet "Book en ladestader" blev gennemført for at afdække muligheder og udfordringer ved at kunne forudbestille optankningstid på en ladestander. CPH-Electric under Region Hovedstaden og Gate 21 indgik en OPI-aftale med Schneider Electric om at udvikle denne funktion og stille ladestandere til rådighed til test. Sammen med Power Fuel blev bookingfunktionen udviklet som et ekstra modul til deres eksisterende app til administration af opladning. Gennem appen kan brugerne nu få en oversigt over lademuligheder, booke opladning, overvåge deres forbrug samt betale for opladning. Bookingfunktionen blev afprøvet på 4 testlokationer i Albertslund, Ballerup, Ringsted og Næstved med forskellige målgrupper: erhverv, erhverv/boliger, offentlig vej og boligforeninger. I løbet af testperioden på 4 måneder bookede 64 elbilister tid til opladning i alt 570 gange. Heriblandt var deciderede 'superbrugere', som bookede tid til opladning mere end 60 gange. Projektet har vist, at bookingfunktionen giver mening for brugerne. Den fungerer især godt i tætte byområder med rækkehuse og lejligheder, hvor der ikke er mulighed for at have sin egen ladestander. Men også i erhvervsområder, hvor folk oplader deres bil i arbejdstiden, har der været en stor interesse for muligheden. Projektet har givet aktørerne viden om, hvilken infrastruktur en fleksibel løsning kræver, og hvad der skal til for at udnytte kapaciteten. Denne viden kan hjælpe til at sikre fornuftige investeringer og en bedre udnyttelse af den offentlige ladeinfrastruktur i Region Hovedstaden. Løsningen er efter testen gjort permanent på 2 af ladestationerne.

Hvis du vil genbruge løsningen, så kontakt:

Gent Grinvalds, program manager, CPH-Electric, Region Hovedstaden
29 77 93 07, [email protected]

Lise Søderberg, seniorprojektleder, Gate 21
21 25 14 26, [email protected]

Foto: Rasmus Degnbol