Borger-app giver kommunen tip om reparationer

Ved en fælles indsats har en række kommuner udviklet appen ”Rapport fra Stedet”, hvor borgere kan indberette tilfælde af f.eks. huller i vejen og mørklagte gader direkte fra deres mobiltelefon. Muligheden for at give et hurtigt tip har betydet flere henvendelser og forenklede sagsgange i flere kommuner. Jammerbugt Kommune har eksempelvis fået 400 indberetninger alene i 2017.

Når borgerne ville melde om fejl og mangler på kommunale arealer, måtte de typisk bruge et skema på kommunens hjemmeside eller sende en mail. Derfor satte Frederikssund Kommune og Helsingør Kommune sig i 2010 for at udnytte borgernes viden og observationer på en mere effektiv måde. De to fik hurtigt fem andre kommuner med ombord, og med hjælp fra firmaet Addin udviklede de ”Rapport fra Stedet”. Samarbejdet mellem kommunerne er i dag samlet i netværket OS2geo, der er en undergruppe i OS2 – Offentligt Digitaliseringsfællesskab.

Opdager en borger eksempelvis et ødelagt vejskilt, kan vedkommende nu straks give kommunen besked. Fremgangsmåden er simpel: Borgeren åbner den gratis app ”Rapport fra Stedet” på sin mobiltelefon og vælger en kategori for indberetningen, så henvendelsen ender det rigtige sted. Dernæst fotograferer borgeren situationen og knytter en lille kommentar til sagen. Mobilens gps sørger for at angive den rette lokation. Når manglen er udbedret, kan appen sende en besked retur til den borger, som igangsatte processen. Løsningen er af typen ”open source” og ligger frit tilgængeligt på nettet. Fremtidige brugere skal blot downloade en kildekode og kan derefter ændre og tilpasse appen efter lokale behov. Løsningen er gratis at installere, men kommunerne i OS2geo betaler hver et årligt beløb på 15.000 kr. til finansiering af drift og indkøb af fælles serverplads i den såkaldte sky, som alle brugere kan koble sig på for at køre systemet. Muligheden for tilpasning har fået nogle kommuner til også at lade appen klare andre opgaver. Det kan f.eks. være intern kommunikation mellem medarbejderne i Syddjurs Kommune, eller som redskab til helt specifikke formål – f.eks. registrering af bjørneklo i Jammerbugt Kommune. I dag bruges appen blandt andet af følgende kommuner: Dragør, Fredericia, Frederiksberg, Greve, Guldborgsund, Helsingør, Jammerbugt og Syddjurs. Muligheden for tilpasning har fået nogle kommuner til at lade app’en klare andre opgaver. Det kan fx være intern kommunikation mellem medarbejderne i Syddjurs, eller som redskab til helt specifikke formål – fx registrering af bjørneklo i Jammerbugt. I dag bruges app’en blandt andet af disse kommuner: Dragør, Fredericia, Frederiksberg, Frederikssund, Greve, Guldborgsund, Helsingør, Jammerbugt og Syddjurs.

Hvis du vil genbruge løsningen, så kontakt:

Jesper Horn Larsen, afdelingschef for Plan & Teknik, Dragør Kommune
23 31 70 26, [email protected]

Bodil Christensen, GIS-medarbejder, Fredericia Kommune,
72 10 76 92, [email protected]

Hasse Hauch, GIS- og digitaliseringschef, Frederiksberg Kommune,
28 98 43 04, [email protected]

Maria Kristensen, vejingeniør, Greve Kommune, 
43 97 94 27, [email protected]

Erling Kristensen, GIS-koordinator, Helsingør Kommune,
49 28 24 21, [email protected]

Karen Frederiksen, GIS-koordinator, Jammerbugt Kommune,
72 57 73 13, [email protected]

Allan Gyldendal Frederiksen, GIS-koordinator, Syddjurs Kommune,
30 92 47 49, [email protected]

Rune Tvilum, Full Stack Developer, ADDIN.DK ApS,
21 93 27 03, [email protected]