Digital guide gør det nemmere at drive virksomhed

Virk Assistens vejledningsvideo

Målgruppe: Mindre virksomheder

Der er uoverskueligt meget at holde styr på for små virksomheder, når man fx skal starte en virksomhed eller ansætte første medarbejder. Erhvervsstyrelsen har udviklet den digitale assistent, Virk Assistenten, der hjælper virksomheder gennem hen til de nødvendige registreringer trin for trin. Hermed får virksomheder et overblik over de krævede handlinger fra forskellige myndigheder ét sted.

At starte og drive en virksomhed medfører en række pligter i forhold til myndighederne. For de cirka 300.000 små og mellemstore virksomheder har det i mange år været et problem, at information om, hvad de skal gøre som nystartede eller ved ændringer i virksomheden, er forankret hos forskellige myndigheder, i hver sin silo. At finde ud af, hvad du skal gøre hvornår hos hvem og hvordan, kræver meget tid og evne til at navigere via søgemaskiner.

Virk Assistenten er Erhvervsstyrelsens første forsøg på at skabe overblik og digital sammenhæng på tværs af myndighedernes silovejledning og registreringsløsninger. Den digitale assistent er blandt andet tilgængelig på Virk, som er den digitale adgang til det offentlige for alle virksomhedsdrivende i Danmark. I første omgang er der på Virk guidning til ti centrale situationer, identificeret af myndigheder og erhvervsorganisationerne og udviklet via flere end 80 brugertests i et samspil mellem 18 forskellige myndigheder. Virk Assistenten er limen og bindemidlet mellem de forskellige myndigheders digitale vejledninger og indberetningsuniverser, så virksomhedsejeren gennem beslutningstræer, datatræk, dybe links, tidslinjer mv. får en sammenhængende guidning gennem de forskellige trin i en given proces. Det kan fx være om opstart eller nedlukning af virksomhed, ansættelse af første medarbejder eller ansættelse af udenlandsk medarbejder. Virk Assistenten skaber en øget transparens i pligter og rettigheder og gør det nemmere at drive virksomhed og efterleve regler, så man som virksomhedsejer kan have fokus på sin kerneforretning. Desuden reduceres antallet af opgaver for nogle myndigheder på erhvervsområdet, fx i forhold til manuel sagsbehandling og support.

Hvis du vil genbruge løsningen, så kontakt:

Helle Hartvig Wardle, specialkonsulent, Erhvervsstyrelsen
35 29 16 03, [email protected]