"I siger, det er let at få fat i kommunen – men hvem er I egentlig, og ved den ene hånd, hvad den anden gør?"
Dét gode spørgsmål stillede rektorerne fra de tre største ungdomsuddannelser mig. For selvom vi som kommunalt ansatte kan mene, at det er enkelt for andre at finde frem til den rigtige hjælp, oplever borgerne og vores samarbejdspartnere det alt for ofte ikke sådan. Konkret handlede det i Holbæk Kommune om, at hverken de unge, lærerne eller studievejlederne på ungdomsuddannelserne kunne gennemskue den kommunale organisation og derfor oplevede os som en lidt fjern, usammenhængende og utilgængelig samarbejdspartner.
På tværs af kommunens mange indsatser og sammen med ungdomsuddannelserne har vi derfor udviklet og skabt Elevtjenesten. Elevtjenesten er tværprofessionelle teams af medarbejdere, som er fysisk placeret på vores ungdomsuddannelser – der, hvor de unge er i hverdagen. Her tilbyder medarbejdere fra forskellige offentlige arbejdspladser og med forskellige fagligheder (uddannelsesvejleder, sundhedsplejerske, psykolog, ungerådgiver, misbrugsbehandler og SSP’er) tilsammen en tilgængelig, synlig og håndholdt indsats i samarbejde med studievejledere og andre fagfolk fra ungdomsuddannelserne, så den unge får den rette hjælp langt hurtigere – og så udfordringer i ungelivet ikke bliver til 'sager'.
Særligt to forhold har kendetegnet udviklingsarbejdet hos os i den kommunale organisation: Dels at det var vores eksterne samarbejdspartnere, der pegede på behovet. Vi så først udfordringen, da vi så på os selv med andre øjne. Dels at der har vist sig at være et uforløst potentiale i at bringe fagpersoner og kompetencer sammen om én fælles opgave: at få alle unge godt igennem deres ungdomsuddannelse. Et potentiale, som de kommunale medarbejdere ikke nødvendigvis alle kunne se fra starten, men som nu opleves som meningsfyldt – og det helt rigtige for de unge.