At samarbejde innovativt med borgere handler om at skabe åbne demokratiske processer, hvor borgere kan bidrage med deres viden, interesser og ressourcer. Det kan i praksis antage mange forskellige former. I den brugerdrevne innovation kan borgere, frivillige og professionelle samskabe og samproducere på forskellige måder og med forskellige resultater. Det kan rette sig mod målrettede og afgrænsede initiativer og velfærdsydelser, eller det kan være en mere langstrakt og forpligtende samskabelse mellem brugere af offentlige ydelser, frivillige og faglige medarbejdere.
Innovation i samarbejde med borgere er derfor både processer – hvordan vi forsøger at skabe det nye – og produkter – hvilke indsatser eller produkter vi udvikler. Innovation i samarbejde med borgere kan også udfoldes som både individuelle og kollektive processer, og innovationen kan være forskelligt motiveret. Der kan være fokus på at kvalificere og forbedre service eller på at skabe demokratisk værdi og bygge bro mellem forskellige tilbud, arenaer og borgergrupper. Det er væsentligt at skelne mellem konkrete serviceinnovationer i samarbejde med borgeren og innovation med borgerinddragelse, hvor drivkraften er ønsket om at etablere en forhandlingsret og retten til indflydelse og deltagelse. Der er forskel på at arbejde med innovation i samarbejde med borgere som en ligeværdig gensidig udveksling af viden og ressourcer – og som professionel inddragelse eller konsultering af borgere. I den gensidige relation kan der både udspille sig en transformerende innovation i grænsedragningen mellem borger og professionel og i organiseringen omkring dem og en innovation i selve servicen. Sidst, men ikke mindst, kan innovation i samarbejde med borgere tage form af både midlertidige inddragelsesprocesser og langvarige gensidige samarbejdsrelationer.