OVERKOM BARRIERER

90 %
af de offentlige innovationer er fremmet af medarbejderne.

Åben illustration OVERKOM BARRIERER

Medarbejdere og samarbejde på tværs er de faktorer, der oftest fremmer offentlig innovation - del 1

Figuren viser, i hvor høj grad en række faktorer fremmede eller hæmmede den seneste innovation. Procenterne til højre viser den samlede andel, der har svaret ”Fremmede i nogen grad” og ”Fremmede i høj grad” til den enkelte faktor, mens procenterne til venstre omvendt viser den samlede andel, der har svaret ”Hæmmede i nogen grad” og ”Hæmmede i høj grad”. Spørgsmålene er kun stillet til de arbejdspladser, der har indført mindst én innovation inden for en toårig periode og er stillet under formuleringen: ”Tænk konkret på den seneste innovation. Hvilke af følgende faktorer fremmede eller hæmmede innovationen?”. Procentandelene i hver bjælke summerer ikke til 100 %, fordi svarene ”Ved ikke” og ”Ikke relevant” er udeladt. Data er vægtet til at repræsentere den offentlige sektor samlet set. n=1.352.

Åben illustration "Medarbejdere og samarbejde på tværs er de faktorer, der oftest fremmer offentlig innovation - del 1" Download illustration

Medarbejdere og samarbejde på tværs er de faktorer, der oftest fremmer offentlig innovation - del 2

Figuren viser, i hvor høj grad en række faktorer fremmede eller hæmmede den seneste innovation. Procenterne til højre viser den samlede andel, der har svaret ”Fremmede i nogen grad” og ”Fremmede i høj grad” til den enkelte faktor, mens procenterne til venstre omvendt viser den samlede andel, der har svaret ”Hæmmede i nogen grad” og ”Hæmmede i høj grad”. Spørgsmålene er kun stillet til de arbejdspladser, der har indført mindst én innovation inden for en toårig periode og er stillet under formuleringen: ”Tænk konkret på den seneste innovation. Hvilke af følgende faktorer fremmede eller hæmmede innovationen?”. Procentandelene i hver bjælke summerer ikke til 100 %, fordi svarene ”Ved ikke” og ”Ikke relevant” er udeladt. Data er vægtet til at repræsentere den offentlige sektor samlet set. n=1.352.

Åben illustration "Medarbejdere og samarbejde på tværs er de faktorer, der oftest fremmer offentlig innovation - del 2" Download illustration

Case

Bookingfunktion hjælper elbilister på vej

En af barriererne for at købe en elbil er manglende sikkerhed for adgang til ladestandere. I OPI-projektet "Book en ladestander" blev der udviklet en app-baseret bookingfunktion, som blev afprøvet af bilister på 4 ladestationer med forskellige målgrupper. Projektet har givet aktørerne indsigt i, hvilken infrastruktur en fleksibel løsning kræver, og hvad der skal til for at udnytte kapaciteten på ladestandere. Løsningen er efter test gjort permanent på 2 ladestationer.

Læs hele casen her

Case

Videoløsning giver en mere ensartet håndtering af borgeren

En brugervenlig videoplatform med fokus på sikker datadeling har gjort det nemt for medarbejdere i Aarhus Kommune at optage og dele vejledninger og instrukser internt i og mellem afdelingerne. Optagelserne sker i samarbejde med borgeren, der nu oplever en mere ensartet håndtering fra de forskellige medarbejdere, de møder i deres hverdag. Løsningen har samtidig halveret medarbejdernes tidsforbrug på instruktionspligt.

Læs hele casen her

Værktøj

Gå i værktøjskassen til innovation

Københavns Universitet har udviklet en værktøjskasse til innovation og entreprenørskab, der indeholder beskrivelser og vejledninger til en lang række af de mest udbredte innovationsmetoder. Læs mere